اینها همه نمایش قدرت شیطان است.
ببینید علی (ع)چه زیبا و دقیق سخن میگوید. میفرماید شیطان گناه را زینت میکند. نمیفرماید گناه زیبا است
میفرماید: شیطان گناه را تزیین میکند لذا برای انسان مومن گناه زشت است چون در دلش شیطان را راه نمیدهد تا او گناه را تزیین کند.
قرآن هم میفرماید: زندگی دنیا برای کافران آرایش شده است، آراسته شده استدوست داشتن (بیش از اندازهی) زنان برای مردان تزیین شده است .
اگر انسان نافرمان و گهنکارتوبه نکند شیطان کردار زشتش را در نظر او زیبا جلوه میدهد .
(شیطان) به او میگوید در آینده توبه میکنی و او توبه را به تاخیر میاندازد تا اینکه به طور ناگهانی مرگش فرامیرسد و او غافلگیر شده است.
(کسانی که برای مرگ فامیل خود «ناگهانی» مینویسند برای این است که مرگ دیگران را دیدهاند اما عبرت نگرفتهاند. فکر میکنند که مرگ برای خودشان نیست و برای مرگشان کار نکردهاند لذا تعبیر ناگهانی میکنند. و غافلتر از اینان کسانی هستند که تعبیر مرگ نابهنگام میکنند.
یعنی- العیاذبالله- خدا وقت مردنش را نمیداند و ما میدانیم! و غافلتر از این دو دسته، کسانی هستند که بر تخت قدرت و سلطنت نشسته و کشور زیر فرمان آنان است. با خود میگویند مگر امکان دارد که ما از این تخت پیاده شویم؟! شب میخوابند و در یک لحظه قلب از کار می افتد. سکته همان و پیاده شدن از تخت و دست کشیدن از این همه نعمت همان).
حسرت و اندوه بر آن غافلی که عمرش برای او حجت است. فردای قیامت عمرش او را مواخذه کرده و میگوید چرا مرا در راه نیکبختی مصرف نکردی؟! اگر به خداوند بگوید دیگران مرا به چاه انداختند و گمراه نمودند خدا میگوید جواب عمرت را بده عمرت از تو طلبکار است عمرت میگوید چرا با من جهنم را خریدی در حالی که میتوانستی بهشت را بخری و افسوس میخورد کسی که ایام زندگیش او را بدبخت کند.
در پایان خطبه حضرت میفرمایند از خداوند میخواهیم که ما و شما را از کسانی قرار دهد که نعمتهای الهی او را مست و مغرور نکند و به طغیان و سرکشی وادار نسازد.
هیچ غرضی موجب کوتاهی اطاعت او نگردد و چنین فکر کند که باید اطاعت و فرمانبرداری از (دستورات) خداوند را به بالاترین مرتبهاش برساند. و از کسانی باشد که پس از مرگ، نه پشیمان شود و نه غصه و اندوهی داشته باشد.